India verliest glans

Naarmate de kosten van het werk in India toeneemt en de waarde van de dollar daalt, wordt het steeds minder interessant om werk uit te besteden in India.
BusinessWeek wijst er op dat het Mexicaanse Softtek, leverancier van it-diensten, vorig jaar 30 nieuwe klanten wist bij te schrijven, waarvan de meeste outsourcingscontracten met Indiase bedrijven hadden voor delen van hun IT. India raakt een beetje uit de gratie door een groot verloop onder het personeel en de lastige communicatie. Voor Amerikaanse bedrijven komt daar ook nog eens de alsmaar dalende dollar bij, die ten opzichte van de Indiase roepie in de afgelopen vijf jaar 16 procent minder waard is geworden. Daarnaast is het onroerend goed duurder geworden en worden er hogere belastingen verwacht. Was in het verleden in India nog een winst te boeken van 40 tot 50 procent, nu dreigt dat te slinken naar 10 tot 20 procent. Dat zijn trends waardoor bedrijven geneigd zijn het dichter bij huis te zoeken, in ieder geval in een nabije tijdzone. Voor bedrijven in de VS worden daarmee de Latijns-Amerikaanse landen interessanter, zoals Mexico en Argentiniƫ.

1 comment:

5ca said...

Een zeer interessant stuk. Ik heb goede ervaringen met het outsourcen naar Buenos Aires, Argentinie. In Buenos Aires, is er een enorme bron aan mensen vanover de hele wereld, die bijna allemaal op zoek zijn naar een baan. Callcenters in Buenos Aires trekken deze mensen aan zodat ze met klanten in hun eigen taal kunnen spreken. Mensen die deze callcenters aan de lijn krijgen merken dus niet dat ze met Argentinie doorverbonden zijn. Bedrijven als 5CA zijn Nederlandse bedrijven met een vestiging in Buenos Aires.